onsdag 5 november 2008

Jag blir så ledsen

när människor/politiker inte har nån verklighetsförankring i sina idéer.
Läste det här http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article3699224.ab
Tanken är väl säkert god i grunden men i praktiken omöjlig för mig och många andra.
Jag och barnens pappa planerar så gott vi kan under jul och sommar för att barnen ska få en lång sammanhängande ledighet och de har alltid varit lediga minst 6 veckor över sommaren men alla har inte samma möjlighet. När det gäller max 40 timmar per vecka säger jag bara: OMÖJLIGT!
Ja iaf så länge en heltid är 40 timmar per vecka. Jag måste jobba heltid. Ge oss 6 timmars arbetsdag så kan vi kanske komma överens.
Inger Koch tycker att det är upp till varje familj att lösa, t ex med hjälp av släktingar... hon tillhör samma regering som tvingar folk att ta jobb var som helst i Sverige annars ryker A-kassan.. hur många har då möjlighet att ta hjälp av släktingar?
Jag har inga släktingar här, har försökt med barnvakt men dels så kostar det pengar och det var inte så populärt hos K, lagom som "inskolningen" med barnvakten var klar så tog barnvakten studenten, fick annat jobb... ska man börja om då eller?

Jag vill vara med mina barn, det gör ont i hjärtat när G tjatar om att jag ska hämta tidigt för kompisarna går hem tidigare och K hinner ibland knappt äta middag innan hon somnar... men vad ska man göra?

2 kommentarer:

TinaThomas sa...

Ja jag vet, det är ju jättebra att ge ensamstående föräldrar ännu mer dåligt samvete. Har samma problem men visst, om jag får pengar av staten som kompenserarså visst, då går det jättebra att jobba mindre. Visst finns det föräldrar som utnyttjar barnomsorgen till max men dom är nog få, tycker det sällan är många barna kvar när jag hämtar. Man har ju trots allt resväg till och från jobbet också...
Snicksnack! säger jag bara åt den artikeln!

Kram

Karolin sa...

Detta är ingen lätt grej ens om man är två som delar på det hela och har hjälpande släkt. Jag tror inte den som har kommit med förslaget ens har barn.