onsdag 27 maj 2009

Smeknamn

En dag försenat men sparade det här inlägget med flit eftersom jag vabbar och har tråkigt idag.

Härom dagen kom jag att tänka på att vissa personers smeknamn är så självklara, knappt man vet vad de heter egentligen.
Det började med att det var varmt på jobbet, varmt som i en bastu. Då tänkte jag på Sauna. Han har nog kallats så från högstadiet och namnet hänger med fortfarande men jag vet faktiskt inte hur han fick namnet.
Däremot vet jag hur Suez fick sitt namn :) Det var genom TP-frågan "vilken kanal är namnet på en grekisk gud baklänges?" Han började fundera... kanal 1, tv 2... ? :D.
Hans kompis Booza kan man nästan lista ut hur han fick sitt namn.

Sen har vi Kera och Raggen, killarna från Hedemora som hängde ihop som ler och långhalm. Kommer inte längre ihåg vad de egentligen heter, de var bara Kera och Raggen. Kera fick sitt namn redan som barn av sina äldre systrar och Raggen fick sitt när han jobbade som badvakt i tonåren och visade upp sin raggarsträng på magen.

Det var lite dumt att vänta med det här inlägget känner jag nu... hade ju fler namn på lager, kanske återkommer...

Jo Mini har vi ju, enda tjejen jag kommer på just nu som har ett fast smeknamn, de flesta andra har som jag själv 10 olika som används av olika människor, det kanske Mini också har, men inte i min värld ;)
Skrutt är ju såklart alltid Skrutt men bara i min värld tror jag.
Fröhlich vet nog inte så många vem det är och Terko är det nog bara jag och Ellis som säger...

Efternamns smeknamnen är inte lika roliga, Hedda för Hedlund, Lunkan för Lundström osv. Kan bero på att jag fick heta Nisse när jag jobbade med en annan Jenny.. ;)

Det är bra med smeknamn, annars kan man få heta "Tjocka Anders Karlsson med bilen"!

2 kommentarer:

Lisa sa...

Vilket underbart inlägg! Mini kommer alltid att vara Mini, korten från hennes USA-resa är fortfarande bland de roligaste bilderna jag sett och hon kan inte kallas för något annat efter det.
Jag är enbart din Skrutt och du för alltid bara min Snutt. :-)

Jenny sa...

Naaaw, va söt du är! ;)