torsdag 29 oktober 2009

Mer om vården

Måste även säga att läkare nummer 4 (har inte valt husläkare utan bara vårdcentral) som jag nu fått träffa på VC här hemma visade sig var rätt ok.
Han var lite butter, svår att förstå pga bryting men ändå intresserad. Det är 5:e besöket och för första gången har ngn lyssnat på hjärta/lungor/tagit blodtryck, tagit snabbprover, klämt/kännt, frågat om vanor, andra krämpor osv. Vid de 4 tidiagre besöken har jag suttit fullt påklädd i stolen och fått försöka förklara mina diffusa symptom under 2-3 minuter, de har nickat och hummat och sen har jag blivit skickad på provtagning dagen efter för att sen få besked på telefon ett par dgr senare.

Nu passade jag på att berätta om mina problem med nacke/skuldra och spänningshuvudvärk också när jag hittade nån som lyssnade och han kontrollernade att det inte var ngt annat än muskulärt och det verkar det inte vara så det var ju skönt att få det bekräftat. Han tyckte jag skulle köra Voltaren gel 3 ggr om dagen i 2-3 veckor och söka upp en sjukgymnast men blir det inte bättre närmaste månden så kunde jag höra av mig igen om jag ville prova kortisonspruta. Ska köra en vända massage till om nån vecka tänkte jag och kolla upp om det inte finns en sjukgymnast på gymmet, har för mig det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har du ngn sjukgymnast via jobbet tillgänglig som kan komma och kolla hur din arbetsplats är? Jag hade jätteproblem med ont i nacke och axlar och fick jättebra hjälp från Landstingshälsan. Jag satt fel på flera sätt, han kollade stol, bord, belysning. Ett tips bara.

Anonym sa...

Förresten är inte titeln husläkare avskaffad för länge sedan? Trodde det var ngt moderatpåfund typ förra gången de satt.

Jenny sa...

Var på hälsoundersökning via jobbet nyligen och eventuellt kan jag få hjälp av en ergonom via företagshälsovården.

Här på på vårdcentralen heter det fortfarande husläkare, vet att jag fick papper hem om det för kanske 2 år sen att man skulle välja men då var jag ju aldrig där så kändes inte så aktuellt, man kan ju fortfarande välja men ville inte göra det när jag inte visste något om dem, vill ju välja en bra!

karro sa...

Se till att få dit den där ergomen så snart som möjligt, så kanske du kan få bot på problemen eller iaf utesluta ett.

Jenny sa...

Sjukgymnast är toppen! Hade ont i ryggen hela graviditeten med Hugo och även under den förlossningen. Kände samma sak komma med Natalie så jag kontaktade en sjukgymnast. Med några superenkla övningar samt en uppsträckning när det gäller min hållning så försvann problemet på en vecka!!! Otroligt, eller hur??