torsdag 29 oktober 2009

Sjukvården

Rent generellt så tycker jag vi har det förbaskat bra i Sverige mot i många andra länder men just nu retat jag mig bara på det som inte är bra. Det kan nog i många fall förklaras med stressad personl på grund av personalbrist och många patienter kläms in på alldeles för kort tid.
I o m gårdagens urusla bemötande sitter jag nu också och retar upp mig på sånt som hände när jag var gravid med Gustav och när Klara föddes. Dumt att älta det nu....
När jag var gravid med Gustav tipsade Tina om B12 när mitt blodvärde hela tiden gick nedåt trots mängder med järntabletter. Men min barnmorska tyckte inte det var nåt som behövde kollas...Men gick ändå till apoteket och lyckades köpa B12, det är inte receptbelagt men säljs heller inte hur som helst, det blev utfrågning om varför jag köpte osv... sa som det var att en sjuksköterska rekomenderat det eftersom Tina faktiskt är det ;) Nu 7 år senare har jag konstaterats ha brist på B12 och kan ju inte låta bli att undra om det varit så hela tiden?!
När Klara föddes lyckades de missa att hon är hade gomspalt och det blev en rejäl cirkus efter det... Galen tant på Löwet, läkare som sa att "lägg henne på sidan om hon verkar få andningsuppehåll när hon sover!" Blandades ihop med en annan patient i Vindeln, de få hjälpmedel som fanns (nappflaska och napp) drogs in över natten när hon bara var några veckor utan att vi fått veta det i förväg och ingen ersättning fanns utan det blev upp till var och en att lösa.
Nej nu måste jag tänka på roligare saker... blir bara på dåligt humör av att älta :)
Dammsuga står på schemat idag, inte kul men nödvändigt!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart har sjukvården också ibland fel person på fel plats. Sedan ställs det fruktansvärda krav på sjukvården som inte går ihop med de personalresurser som finns tillgängliga och den budget som råder. Detär också väldigt vanligt att gnälla på sjukvården och det är om den dåliga sjukvården man hör oftast, även om säkerligen de allra flesta patienter får rätt och bra vård.

Jenny sa...

Jo så är det nog med det mesta, sällan kunder ringer ett ftg för att bara tacka och säga att allt är bra, det är de missnöjda eller de som ngt gått snett för som hör av sig.
Som sagt, glad för den vård vi har, bara så himla tråkigt när det inte funkar som det är tänkt eftersom man många ggr redan innan man söker hjälp är orolig osv.

Anonym sa...

Det är klart att ett otrevligt bemötande aldrig är OK, det är bara att det oftast skylls på hela den svenska sjukvården än en person.

Anonym sa...

Tyvärr finns det ju också en hel drös med otrevliga patienter men det pratas det aldrig om och en hel drös av patienter som söker för allt i tid och otid och sabbar för oss andra som bara söker då vi verkligen tycker det finns stor anledning.

Jenny sa...

Vet inte om det är min eget "ursäkta att jag stör" mentalitet eller sönderstressad personal som gjort det men det känns som jag stört med mina små problem, jag har ju inte sett direkt sjuk ut när jag kommit in och har inte kunnat säga "här har jag ont". Nu är man iaf ägare av frikort (vägen dit inkulderar iofs ett gynbesök som kostar 300 kr) men får hoppas jag ska slippa utnyttja det.
I Klaras fall trodde nog läkaren att vi bara var ute efter penicilin kändes det som, för när jag trots att provresultaten visade på virus sa att det kändes konstigt med henns domningar så sa hon att "ja men det blir ju inte bättre av penicilin"...
Vi sitter ju lite på olika sidor här (även om du också varit patient såklart) och det har varit lite många turer för mig på sista tiden, kan ju gå år mellan läkarbesöken i vanliga fall.

karro sa...

Visst är jag säkert påverkad av att jag jobbar inom vården, men jag har varit väldigt mkt patient spec det senaste året, både inom öppenvården som den slutna vården.