torsdag 3 september 2009

Mycket tankar i huvudet på en 7-åring

Igår hade vi en lite jobbig kväll här hemma.
Gustav kom ut i köket när jag diskade och såg deppig ut. Jag frågade vad det var och han sa att han inte ville ha sina pengar. Han menade pengarna han får när han är duktig hemma, t ex städar, smakar ny mat mm. Det handlar om nån krona per gång men han sparar dem och har sagt att han ska köpa ett PS-spel när han har tillräckligt med pengar.
När jag började fråga varför så blev han jätteledsen. Fick avbryta diskningen och ha en liten kramstund i soffan.
Det visade sig att han är orolig för att mina pengar ska ta slut om jag ger honom pengar och då blir vi fattiga och så kan vi inte köpa mat :(
Sen kom ännu mer tårar för att det fanns så många barn som inte hade nån mat och som alltid var hungriga :(
Föreslog att vi skulle skaffa ett fadderbarn så kunde vi hjälpa det med pengar till mat, kläder, skola osv. men han vill helst att vi hjälper alla barn... Kommer bli svårt!

1 kommentar:

Jenny sa...

Men va goa de är när de börjar tänka så mycket och oroa sig! Det var väl en jättebra idé att skaffa fadderbarn? Jag har gått och tänkt på det jättelänge nu, jag hade ett när jag var runt 20 men fick sluta när jag pluggade för då hade jag knappt pengar till mat...